Impopulaire organisatieveranderingen roepen vaak weerstand op. Maar de manier waarop ze gepresenteerd worden, kan ook veel extra weerstand veroorzaken. Dat is jammer, want dat kost extra tijd en geld en is bovendien niet nodig.
Het WAT inspireert niet, het WAAROM wel!
Belangrijke inspiratie voor de tip hieronder heb ik van Simon Sinek. Cultureel antropoloog en schrijver van het boek “Start with Why: How Great Leaders inspire everyone to take action”.
Veel organisatieveranderingen worden gepresenteerd door te vertellen ‘wat’ er gaat veranderen.
- Dames en heren, we gaan een kloksysteem invoeren. Van jullie wordt gevraagd vanaf nu elke dag in te checken en uit te checken.
- Dames en heren, we moeten zoals iedereen bezuinigen en daarom moeten er 100 man uit.
- Dames en heren we moeten klantgerichter gaan werken. Dit betekent dat vanaf vandaag de volgende servicenormen gelden. Norm 1: na drie keer moet de telefoon zijn opgepakt…
Het is het logisch dat we vaak met ‘WAT’ beginnen, want dat is wat het meest concreet is en wat iedereen direct snapt. Alleen mensen krijg je niet mee met ‘WAT’ je wilt, maar met ‘WAAROM’ je het wilt. Het ‘WAT’ inspireert niet, het ‘WAAROM’ wel.
Voorbeeld Apple
Sinek geeft in zijn TEDtalk het voorbeeld van Apple. Hij zegt als Apple de marketing vanuit ‘WAT’ was begonnen had het er zo uitgezien:
'Wij maken geweldige computers. Ze zijn mooi ontworpen en erg gebruikersvriendelijk. Kopen?'
Dit inspireert niet. Ze zijn echter gestart vanuit het ‘WAAROM’:
'In alles wat we doen geloven we dat vernieuwing komt door ‘anders’ te denken. Wij zijn altijd opzoek naar revolutionaire producten die alles in de wereld veranderen. De manier hoe we dat doen is om producten te maken die volledig gericht zijn op
gebruiksvriendelijkheid en met een mooi design. Bijvoorbeeld deze geweldige computer en deze telefoon. Kopen?'
Doentip van de maand
Gebruik het volgende stappenplan als je een presentatie gaat geven over een organisatieverandering:
-
Ga na WAT je bedrijf doet. Wij verkopen…. Wij leveren de diensten…
-
Bedenk nu twee concrete voorbeelden die het WAAROM beschrijven van die activiteiten. Dus wie op de wereld kan daar wat mee bereiken?
-
Neem nu een verandering binnen je bedrijf die eraan gaat komen of die net geweest is. Bijvoorbeeld: invoering van ‘het nieuwe werken’ of operatie ‘klantgerichter werken’.
-
Neem nu een concrete situatie en omschrijf het ongewenste gedrag, en de ongewenste consequenties van dat gedrag.
-
Neem dezelfde situatie, omschrijf het gewenste gedrag en de daaropvolgende logische gewenste consequenties
-
Omschrijf nu hoe die gewenste nieuwe consequenties bijdragen en het WAAROM van de organisatie.
Je presentatiestructuur ziet er nu zo uit:
Vertel:
-
het WAAROM van de activiteiten van je bedrijf;
-
het probleem;
-
een concrete situatie;
-
het ongewenste gedrag bij die situatie;
-
de ongewenste consequenties bij die situatie;
-
de link van die ongewenste consequenties naar het WAAROM van de organisatie;
-
het gewenste gedrag ;
-
de bijbehorende gewenste consequenties;
-
de link van die consequenties naar het WAAROM van de organisatie.
Concreet voorbeeld:
Dames en heren, onze medische apparatuur wordt o.a. verkocht aan organisaties in Afrika, die met een bus rondrijden om mensen te bereiken die ver weg van de stad wonen. Hierdoor wordt op een effectieve manier AIDS bestreden. Ook wordt onze apparatuur aan ziekenhuizen geleverd, die hiermee bij mensen in vroeg stadium kanker kunnen detecteren. En dit zijn maar twee voorbeelden van waarom we doen wat we doen.
Helaas, heeft deze maand de fabriek weer onnodig stilgelegen.
De aanleiding was de slordige overdracht van de dagploeg naar de nachtploeg van vorige week maandag.
Dit kon gebeuren doordat de dagploeg de machine niet had schoongemaakt en de avondploeg dit wel had gezien maar vond dat de dagploeg dat had moeten doen.
De machine is in brand gevlogen en de productie heeft vervolgens de rest van de maand stil gelegen. Ook is de inspectie gekomen en hebben we een laatste waarschuwing gekregen, wat betekent dat we de lijn bij een volgend incident zullen moeten sluiten. De situatie is dus kritiek geworden. Wat ik veel erger vindt: ‘We hebben niet kunnen leveren aan Cameroen en aan het Bronovo en Juliana Kinderziekenhuis’. Als het nog een keer gebeurd mogen we helemaal niet meer leveren. En dat is natuurlijk slecht nieuws voor jullie, voor ons bedrijf, maar nog veel meer voor de patiënten die nu niet, later of wie weet te laat behandeld gaan worden.
Daarom is het zo belangrijk dat aan het einde van de dag alle machines worden schoongemaakt en door de volgende ploeg worden gecontroleerd. Belangrijker nog is dat jullie zodra je iets ziet wat niet klopt actie ondernemen. Vanaf vandaag geldt de smoes ‘ja maar dat is de verantwoordelijkheid van ...’ niet meer. Wie het ziet, doet er iets aan!
Als iedereen dit gaat doen, kunnen problemen als deze niet meer voorkomen. Dit zorgt ervoor dat jullie veiliger kunnen werken en dat de lijn open blijft. Hierdoor kunnen we de medische apparatuur op tijd blijven leveren en daarmee kunnen doen waarvoor we hier bedoeld zijn: een bijdragen leveren om kanker en AIDS uit de wereld te helpen.
Geïnspireerd door: ‘De successpiraal’ van Karin de Galan en ‘Start with WHY’ van Simon Sinek.
Succes ermee!
Reinoud