Hoe
geef je iemand opbouwende kritiek, zodat de kans bestaat dat hij meer
gaat doen wat jij wilt terwijl de relatie toch goed blijft? Omdat dat
dat nog niet zo eenvoudig is, geef ik je een handvat om effectief kritiek
te geven. De truc zit erin dat je feiten en interpretatie van elkaar
scheidt.
Regels bij het geven van kritiek:
Regel 1. Omschrijf de situatie feitelijk (Ik zie, ik hoor...)
Regel 2. Omschrijf het effect op jou (Ik vind, ik voel dan, het
effect om mij is..)
Regel 3. Kijk of het is overgekomen (Snap je dat het bij mij
zo overkomt?)
Regel 4. Geef je wens of tip (Ik zou graag willen, voor mij zou
het beter werken als..)
Als
ezelsbrug kun je FIT (Feiten Interpretatie Tip) onthouden.
Regel 1 uitleg
Deze regel is belangrijk omdat de ander anders niet concreet weet
waar je het over hebt. Je moet het zo omschrijven alsof er een camera
bij de situatie heeft gestaan en als je de film daarvan afspeelt moet
iedereen kunnen horen en zien wat je bedoelt. Als je bijvoorbeeld begint
met 'ik vind jou zo irritant', weet de ander niet wat je bedoelt en
zit hij waarschijnlijk meteen op de kast (en terecht). Probleem is dat
de ander dan niet meer luistert. Zo kom je geen stap verder. 'Je praatte
zo veel de vorige vergadering, dat ik er bijna niet kon tussenkomen
en dat irriteerde me' is wel volgens het boekje.
Regel 2 uitleg
Hier is het belangrijk dat je de ander vertelt wat het effect van zijn
gedrag op jou is. Als je dat niet doet, weet de ander niet wat je punt
is. Bijvoorbeeld: 'je praatte veel vorige vergadering' kan beantwoord
worden met 'ja, klopt, goed he' of 'ja, moet jij ook eens wat meer doen'.
Daarbij is het belangrijk dat je in de ik-vorm praat en je niet verschuilt
achter wij of een alwetend orakel.
Een paar valkuilen:
- In de
'wij-vorm' praten:
'Wij vinden dat jij met je pen tikt en dat vinden wij irritant'. Wie
is wij? Het hele bedrijf?
- Orakelpraat:
'Dat is toch niet normaal hoe jij met je pen tikt'. Het orakel oordeelt
over normaal en niet normaal.
- Na regel
1 meteen met de tip (regel 4) verder gaan.
Bijvoorbeeld: 'je praatte veel vorige vergadering, houd toch eens je
mond'. Nu weet de ander niet waarom je dat wilt en is de kans groot
dat hij ook geïrriteerd raakt.
Regel
3 uitleg
Als je niet eerst checkt of je verhaal is overgekomen, ga je te vroeg
met de tip door, terwijl iemand bijvoorbeeld nog in gedachten verzonken
is of nog aan het verwerken is. Feit is dat de ander dan niet luistert.
Grote valkuil is hier dat je vraagt of de ander het met je eens is.
Probleem is dat je dan zeer waarschijnlijk de discussie ingaat voordat
je je tip hebt gegeven. Het is hier dus alleen van belang dat je checkt
of de ander in ieder geval snapt dat het zo bij jou overkomt.
Valkuilen:
- Suggestieve
vraag: 'vind je ook niet dat je zo ontzettend veel aan het woord bent?'
of 'zou jij het soms leuk vinden als ik alleen maar aan het woord ben,
nee toch'.
- Gelijk willen:
'ja maar, dat is toch zo….'
- Discussie
aangaan: 'vind je ook niet?'
Regel
4 uitleg
Zonder concreet aan te geven wat je wilt, kan de ander zijn gedrag niet
veranderen. Ook hier geldt dat je specifiek moet zijn en niet denkt
dat de ander wel weet wat je bedoelt. Voorbeeld: 'ik zou graag ook wat
willen zeggen, dus voor mij zou het beter werken als je rondkijkt terwijl
je praat zodat je ziet wie er nog meer wat wil zeggen.'
Valkuilen:
- Vaag: 'eigenlijk
wil ik ook wel een beetje wat zeggen soms'.
- Nog vager:
'het is toch fijner als iedereen zich betrokken voelt'.
- Nog veel
vager: 'de sfeer is zo macho'.
- Jij doet
alsof anderen het willen i.p.v. jijzelf: 'laat anderen ook eens aan
het woord man'.
- Slachtoffergedrag:
'Jemig, jij laat mij ook nooit eens wat zeggen joh'.
- Niets zeggen
omdat je denkt dat de ander wel weet wat je nu wilt.
Doentip
van de maand
Ga
deze week experimenteren met kritiek geven aan iemand met behulp van
de vier regels. Omdat het in het begin best ingewikkeld kan zijn om
regel 1 en 2 uit elkaar te houden, helpt het als je de regels eerst
voor jezelf uitschrijft voordat je het zegt. De kans is namelijk zeer
groot dat je anders 'in the heat of the moment' terugvalt in wat je
altijd al deed.
NB: mocht je zelf nog wat nuttige kritiek zelf willen krijgen oefen
dan eerst voor de spiegel. Vaak is het zo dat je een ander verwijt wat
je zelf ook doet, of graag zou willen doen.
Succes Reinoud.